Vezetői összefoglaló
A Sátoraljaújhely város részére készült Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégiát (HKFS) a Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága által regisztrált Sátoraljaújhelyi Helyi Közösség a TOP-7.1.1-16 „Kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése és helyi közösségszervezés a városi helyi fejlesztési stratégiához kapcsolódva” című pályázati felhívás keretében benyújtandó támogatási kérelmének megalapozására készíti.
A stratégia előírás szerinti elkészítése, annak az IH általi elfogadtatása és támogatása a feltétele a stratégiában tervezett programok megvalósításának A sátoraljaújhelyi Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia a város adottságaira, szükségleteire és lehetőségeire reagáló és a város egyéb fejlesztéseit kiegészítő beavatkozásokat megalapozó tervezési dokumentum, amely helyben azonosított fejlesztési célok elérését segítő intézkedéseket, beavatkozásokat dolgoz ki.
A Sátoraljaújhelyi Helyi Közösség szervezetének jövőképe alapján Sátoraljaújhely városa a stratégia számára kijelölt akcióterület. Sátoraljaújhely városa kulturális és természeti örökségére, értékeire, természeti környezetére épülő pezsgő kulturális és közösségi élettel rendelkező település.
Sátoraljaújhely partnerségben működő helyi közösségek városa, ahol a település különböző közösségei közös érdekek mentén képesek a helyi sajátosságok - minden érintett számára értéket teremtő – fenntartható hasznosítására, miközben a hagyományos értékek széles körű bemutatása érdekében újszerű megoldásokat is alkalmaznak. A helyi közösségi fejlesztési stratégia megvalósítását „a kultúra a helyi közösségekért, közösség a helyi kultúráért” elv mentén érvényesíti a város.
A Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia megoldási lehetőséget kínál a helyi életminőség javítására, melynek keretében a közösségi részvételt erősítő kulturális, közösségi tevékenységek fejlesztésével kapcsolatos társadalmi igényeket elégíti ki. Kiemelt szerepet kap a társadalmi kapcsolatok számára megfelelő színvonalú közösségi tér kialakítása a társadalmi tőke erősítése és a helyi közösség társadalomformáló erejének érvényre juttatása érdekében.
A stratégia központi eleme mind az infrastrukturális elemek, mind az azokat kiegészítő szoft elemek tekintetében - a város kulturális értékeire, hagyományaira és turisztikai potenciáljára építve- Sátoraljaújhely közösségi kulturális életének továbbfejlesztése, a helyi civil szervezetek aktivitásának növelése és bővítése, valamint a különböző társadalmi szférák aktivitásának összekapcsolása és az ebből származó szinergikus hatások kiaknázása.
A stratégia megvalósításának átfogó célja a város kulturális és közösségi életének megújítása, helyi közösségek megerősítése és a városi identitástudat elősegítése révén a város népességmegtartó képességének javítása.
A stratégia a kulturális és közösségi terek és szolgáltatások infrastrukturális és szolgáltatási minőségének javításával hozzá kíván járulni Sátoraljaújhely kulturális és közösségi életének felpezsdítéséhez és színesebbé tételéhez, a város turisztikai potenciáljának erősítéséhez, a közösségfejlesztési programok révén összetartóbb, tudatosabb közösségi élet megteremtésével Sátoraljaújhely jövőjének alakításában részt vállaló befogadó és elfogadó városi társadalom kialakulásához.
Fenti célok elérése érdekében a HKFS elkészítésének alapja és első lépése a városban működő civil, gazdasági és közszféra legfontosabb szükségleteinek feltérképezése, felmérése volt.
A fejlesztési szükségletek beazonosítása egyrészt a város 2015. évi Integrált városfejlesztési stratégiájának a helyzetfeltáró része és az ez alapján jelen stratégiához felállított SWOT elemzés eredményei, másrészt a stratégiaalkotáshoz kapcsolódóan lefolytatott igényfelmérés során kapott információk, személyes megbeszéléseken, fórumokon felmerült fejlesztési elképzelések, és a városi szinten lebonyolított projektötlet gyűjtés alapján történt.
A földrajzi elhelyezkedésének és gazdag kulturális örökségének köszönhetően a város kiváló természeti és gazdasági adottságokkal rendelkezik, épített örökségben gazdag, jó kulturális és közösségi infrastruktúrával, kulturális hagyományokkal rendelkezik, ami jó alapot jelent a turisztikai potenciál kihasználásához. A város jelen stratégiával összefüggő erőssége továbbá, hogy jelentősaz aktív civil szervezetek száma a városban. Tevékenységeik, kapcsolatrendszerük erősítése a jövőben is fontos prioritás.
A város jelenlegi helyzetének elemzése kapcsán világossá vált, hogy a stratégiát az akcióterület erősségeire és lehetőségeire kell alapozni. Az infrastrukturális fejlesztések kapcsán hiánypótló fejlesztési stratégiát, a kapcsolódó közösségi és kulturális programok, akciók kapcsán pedig a meglévő helyi erőforrásokra alapozva offenzív stratégiát célszerű folytatni.
A kitűzött célok elérése várhatóan maga után vonja a gyengeségnek számító kedvezőtlen jellemzők és folyamatok javulását és a külső veszélyek bekövetkezésének elkerülését.
A városban összességében – a város környezetéhez képest – továbbra is javítani kell annak gazdasági helyzetét, a foglalkoztatási, jövedelmi viszonyokat, mely hatására lassulhat a lakosság számának csökkenése, a fiatalok elvándorlásának tendenciája, csökkenhet a lakosság elöregedési rátája, valamint remélhetően is megfordíthatóak a hátrányos helyzetű csoportok további leszakadására vonatkozó negatív tendenciák.
A HKFS tervezése során a TOP-7.1.1-16 pályázati felhívás kínálta lehetőségeket is figyelembe véve a legfontosabb prioritást a helyi közösségépítő, kulturális terek fejlesztése képezte a közszféra és a helyi civil szervezetek erre irányuló fejlesztési elképzeléseinek támogatásán, eszközállományuk bővítésén keresztül, ami közvetlenül hozzájárulhat a helyi életminőség javulásához, valamint a városi identitástudat megerősítéséhez.
Az ERFA jellegű fejlesztések mellett a városi szabadidős, kulturális tevékenységek, programok akciók támogatása különösen fontos helyet foglal el a stratégia céljai között, hiszen e terület támogatása a helyi közösségek kulturális és családi értékei, a közösség társadalomformáló ereje, meglévő kulturális hagyományok őrzése, a város turisztikai potenciáljának minél teljesebb kihasználását eredményezi, élettel megtöltve a stratégia keretében létrehozott közösségi tereket, és kiegészítve a városban más operatív programok keretében megvalósuló turisztikai és városfejlesztési célú beruházásokat.
A tervezett infrastrukturális és szoft elemek a közösségfejlesztés, identitás erősítés és a helyi életminőség javításának közvetlen társadalmi hasznai mellett közvetetten a városban élők jövedelemszerzési lehetőségeit is javítják, a közösségi alapú gazdaságfejlesztési módszerek kialakítását és elterjesztését szolgálják. Ezt erősítve a helyi gazdaság szereplői, a lakosság jövedelemszerzési esélyeinek közösségi alapon történő közvetett erősítése a stratégiában önálló célként és intézkedésként is megjelenik.
Mindezen célok hatásainak erősítését szolgálhatják a tervezett beavatkozások helyi, térségi és nemzetközi együttműködések körébe való rendezése, a helyi szereplők összekapcsolása a térségi és határon túli partnerekkel.
A stratégia megvalósítása és a célok elérése érdekében a stratégia keretében 4 db egyedi cél végrehajtása tervezett:
A színvonalas közösségi élet infrastrukturális hátterének a megteremtése |
Egészségtudatos közösségépítő magatartás fejlesztése, kulturális élmény és tudásszerzés infrastrukturális hátterének megteremtése. |
Városi rendezvények közösségmegtartó erejének fejlesztése |
Helyi közösségszervezési tevékenységek kulturális és sport programok felhasználásával történő megvalósítása. |
Az egyedi célokhoz kapcsolódó tervezett 6 intézkedés
Intézkedés |
Intézkedés keretösszege (millió Ft) |
Közösségi terek fejlesztése (ERFA) |
40 |
Kossuth Lajos Művelődési Központ – belső terek felújítása (ERFA) –kulcsprojekt |
79,3 |
Sportcélú eszköz és infrastrukturális fejlesztés (ERFA) |
10 |
Kulturális célú közösségépítő programok infrastrukturális fejlesztése (ERFA) |
10 |
Kulturális célú programok megvalósítása (ESZA) |
34,2 |
Közösségi és sportcélú programok megvalósítása (ESZA) |
39,2 |
Jelen stratégia intézkedései keretében 2017-2020 között a Helyi Közösségnek lehetősége nyílik a helyi szereplők helyi igények mentén történő közvetlen támogatására, mely során az akciócsoportnak lehetősége lesz támogatni a más programokból méretük vagy korlátozott pénzügyi, szervezeti képességeik miatt kiszoruló helyi szereplőket, illetve támogatást nyújtani számukra abban az esetben, ha a helyi szereplők más programokból nem vagy csak korlátozottan támogathatóak, de a közösség számára társadalmi haszonnal járó céljaik és tevékenységeik vannak
A HKFS keretében rendelkezésre több, mint 212,7 millió Ft-os forrást az akciócsoport infrastrukturális jellegű, illetve szoft jellegű programok, akciók támogatására használhatja fel 2:1 arányban az infrastrukturális fejlesztések és programok rendezvények javára.
Az akciócsoport a forrásfelhasználás során a célokhoz való illeszkedés kötelező feltételén túl előnyben kívánja részesíteni az alábbi szempontoknak megfelelő projektötleteket:
az együttműködésen alapuló, a közösségek kapcsolati hálóinak erősítését és a közösségfejlesztést elősegítő projektek
- innovatív, a városban újszerűnek számító megoldások alkalmazását tartalmazó projektötletek-
- más (Európai uniós, központi költségvetési, magánerős) forrásból megvalósuló fejlesztésekhez, kiemelten gazdaságfejlesztéshez, turizmushoz közvetlenül kapcsolható szinergikus fejlesztések, programok-
- hátrányos társadalmi csoportok bevonását szolgáló, igényeik kielégítésére szolgáló társadalmi befogadást erősítő programok-
- környezeti fenntarthatóság szempontjait érvényesítő, a városi lakosság környezettudatosságát erősítő programok-
Az intézkedések eredményeként stratégia keretében elérendő számszerűsíthető eredmények:
Indikátor |
Célérték 2020 |
A HKFS keretében megújított közösségi tereket rendszeresen igénybe vevő lakosság aránya (%, eredményindikátor) |
(bázisérték: 0% célérték: 15%) |
A HKFS keretében megvalósított programokon részt vevők száma összesen (fő, eredményindikátor) |
5000 |
Helyi, térségi, határon túli együttműködésben megvalósuló programok, akciók száma (db) Eredményindikátor |
2 |
Közösségi szinten irányított városi helyi közösségi fejlesztési stratégiával érintett települések lakosságszáma (fő, outputindikátor) |
14 956 fő |
A kormányzati, önkormányzati, ill. társadalmi partnerek vagy nem önkormányzati szervezetek által a HKFS keretében tervezett és végrehajtott programok száma (db, outputindikátor) |
30 |
A HKFS keretében megújított közösségi terek száma (db, outputindikátor) |
2 |
A HKFS keretében épített vagy renovált középületek (m2, outputindikátor) |
950m2 |
A HKFS keretében létrehozott vagy helyreállított nyitott közösségi terek nagysága (m2, outputindikátor) |
350m2 |
Megállapítható, hogy a cselekvési tervben szereplő intézkedések a megfogalmazott specifikus célok eléréséhez szükséges beavatkozások megvalósulását szolgálják, amelyek hozzájárulnak Sátoraljaújhely kulturális szolgáltatásainak fejlesztéséhez, a közösségi élet megerősítéséhez és a város gazdasági-turisztikai potenciáljának erősítéséhez.
A stratégia megvalósításáért felelős Helyi közösség 11 alapító taggal jött létre, biztosítva a helyi közszféra, civil szféra és gazdasági szféra képviseletét. A közösség stratégiai vezetését és működését a tagok alkotta Taggyűlés, valamint az Elnökség, a Felhívást Előkészítő Munkacsoport és Helyi Bíráló Bizottság biztosítja. Az operatív működést a munkaszervezet látja el, mely 4 fővel tervezett a stratégia 2017-2020 közötti megvalósítási időszakára.
A teljes helyi közösségi fejlesztési stratégia elérhető itt.