Vezetői összefoglaló

A Sátoraljaújhely város részére készült Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégiát (HKFS) a Regionális Fejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága által regisztrált Sátoraljaújhelyi Helyi Közösség a TOP-7.1.1-16 „Kulturális és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése és helyi közösségszervezés a városi helyi fejlesztési stratégiához kapcsolódva” című pályázati felhívás keretében benyújtandó támogatási kérelmének megalapozására készíti.

A stratégia előírás szerinti elkészítése, annak az IH általi elfogadtatása és támogatása a feltétele a stratégiában tervezett programok megvalósításának A sátoraljaújhelyi Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia a város adottságaira, szükségleteire és lehetőségeire reagáló és a város egyéb fejlesztéseit kiegészítő beavatkozásokat megalapozó tervezési dokumentum, amely helyben azonosított fejlesztési célok elérését segítő intézkedéseket, beavatkozásokat dolgoz ki.

A Sátoraljaújhelyi Helyi Közösség szervezetének jövőképe alapján Sátoraljaújhely városa a stratégia számára kijelölt akcióterület. Sátoraljaújhely városa kulturális és természeti örökségére, értékeire, természeti környezetére épülő pezsgő kulturális és közösségi élettel rendelkező település.

Sátoraljaújhely partnerségben működő helyi közösségek városa, ahol a település különböző közösségei közös érdekek mentén képesek a helyi sajátosságok - minden érintett számára értéket teremtő – fenntartható hasznosítására, miközben a hagyományos értékek széles körű bemutatása érdekében újszerű megoldásokat is alkalmaznak. A helyi közösségi fejlesztési stratégia megvalósítását „a kultúra a helyi közösségekért, közösség a helyi kultúráért” elv mentén érvényesíti a város.

A Helyi Közösségi Fejlesztési Stratégia megoldási lehetőséget kínál a helyi életminőség javítására, melynek keretében a közösségi részvételt erősítő kulturális, közösségi tevékenységek fejlesztésével kapcsolatos társadalmi igényeket elégíti ki. Kiemelt szerepet kap a társadalmi kapcsolatok számára megfelelő színvonalú közösségi tér kialakítása a társadalmi tőke erősítése és a helyi közösség társadalomformáló erejének érvényre juttatása érdekében.

A stratégia központi eleme mind az infrastrukturális elemek, mind az azokat kiegészítő szoft elemek tekintetében - a város kulturális értékeire, hagyományaira és turisztikai potenciáljára építve- Sátoraljaújhely közösségi kulturális életének továbbfejlesztése, a helyi civil szervezetek aktivitásának növelése és bővítése, valamint a különböző társadalmi szférák aktivitásának összekapcsolása és az ebből származó szinergikus hatások kiaknázása.

A stratégia megvalósításának átfogó célja a város kulturális és közösségi életének megújítása, helyi közösségek megerősítése és a városi identitástudat elősegítése révén a város népességmegtartó képességének javítása.

A stratégia a kulturális és közösségi terek és szolgáltatások infrastrukturális és szolgáltatási minőségének javításával hozzá kíván járulni Sátoraljaújhely kulturális és közösségi életének felpezsdítéséhez és színesebbé tételéhez, a város turisztikai potenciáljának erősítéséhez, a közösségfejlesztési programok révén összetartóbb, tudatosabb közösségi élet megteremtésével Sátoraljaújhely jövőjének alakításában részt vállaló befogadó és elfogadó városi társadalom kialakulásához.

Fenti célok elérése érdekében a HKFS elkészítésének alapja és első lépése a városban működő civil, gazdasági és közszféra legfontosabb szükségleteinek feltérképezése, felmérése volt.

A fejlesztési szükségletek beazonosítása egyrészt a város 2015. évi Integrált városfejlesztési stratégiájának a helyzetfeltáró része és az ez alapján jelen stratégiához felállított SWOT elemzés eredményei, másrészt a stratégiaalkotáshoz kapcsolódóan lefolytatott igényfelmérés során kapott információk, személyes megbeszéléseken, fórumokon felmerült fejlesztési elképzelések, és a városi szinten lebonyolított projektötlet gyűjtés alapján történt.

A földrajzi elhelyezkedésének és gazdag kulturális örökségének köszönhetően a város kiváló természeti és gazdasági adottságokkal rendelkezik, épített örökségben gazdag, jó kulturális és közösségi infrastruktúrával, kulturális hagyományokkal rendelkezik, ami jó alapot jelent a turisztikai potenciál kihasználásához. A város jelen stratégiával összefüggő erőssége továbbá, hogy jelentősaz aktív civil szervezetek száma a városban. Tevékenységeik, kapcsolatrendszerük erősítése a jövőben is fontos prioritás.

A város jelenlegi helyzetének elemzése kapcsán világossá vált, hogy a stratégiát az akcióterület erősségeire és lehetőségeire kell alapozni. Az infrastrukturális fejlesztések kapcsán hiánypótló fejlesztési stratégiát, a kapcsolódó közösségi és kulturális programok, akciók kapcsán pedig a meglévő helyi erőforrásokra alapozva offenzív stratégiát célszerű folytatni.

A kitűzött célok elérése várhatóan maga után vonja a gyengeségnek számító kedvezőtlen jellemzők és folyamatok javulását és a külső veszélyek bekövetkezésének elkerülését.

A városban összességében – a város környezetéhez képest – továbbra is javítani kell annak gazdasági helyzetét, a foglalkoztatási, jövedelmi viszonyokat, mely hatására lassulhat a lakosság számának csökkenése, a fiatalok elvándorlásának tendenciája, csökkenhet a lakosság elöregedési rátája, valamint remélhetően is megfordíthatóak a hátrányos helyzetű csoportok további leszakadására vonatkozó negatív tendenciák.

A HKFS tervezése során a TOP-7.1.1-16 pályázati felhívás kínálta lehetőségeket is figyelembe véve a legfontosabb prioritást a helyi közösségépítő, kulturális terek fejlesztése képezte a közszféra és a helyi civil szervezetek erre irányuló fejlesztési elképzeléseinek támogatásán, eszközállományuk bővítésén keresztül, ami közvetlenül hozzájárulhat a helyi életminőség javulásához, valamint a városi identitástudat megerősítéséhez.

Az ERFA jellegű fejlesztések mellett a városi szabadidős, kulturális tevékenységek, programok akciók támogatása különösen fontos helyet foglal el a stratégia céljai között, hiszen e terület támogatása  a helyi közösségek kulturális és családi értékei, a közösség társadalomformáló ereje, meglévő kulturális hagyományok őrzése, a város turisztikai potenciáljának minél teljesebb kihasználását eredményezi, élettel megtöltve a stratégia keretében létrehozott közösségi tereket, és kiegészítve a városban más operatív programok keretében megvalósuló turisztikai és városfejlesztési célú beruházásokat.

A tervezett infrastrukturális és szoft elemek a közösségfejlesztés, identitás erősítés és a helyi életminőség javításának közvetlen társadalmi hasznai mellett közvetetten a városban élők jövedelemszerzési lehetőségeit is javítják, a közösségi alapú gazdaságfejlesztési módszerek kialakítását és elterjesztését szolgálják. Ezt erősítve a helyi gazdaság szereplői, a lakosság jövedelemszerzési esélyeinek közösségi alapon történő közvetett erősítése a stratégiában önálló célként és intézkedésként is megjelenik.

Mindezen célok hatásainak erősítését szolgálhatják a tervezett beavatkozások helyi, térségi és nemzetközi együttműködések körébe való rendezése, a helyi szereplők összekapcsolása a térségi és határon túli partnerekkel.

A stratégia megvalósítása és a célok elérése érdekében a stratégia keretében 4 db egyedi cél végrehajtása tervezett:

 

 

A színvonalas közösségi élet infrastrukturális hátterének a megteremtése

Egészségtudatos közösségépítő magatartás fejlesztése, kulturális élmény és tudásszerzés infrastrukturális hátterének megteremtése.

Városi rendezvények közösségmegtartó erejének fejlesztése

Helyi közösségszervezési tevékenységek kulturális és sport programok felhasználásával történő megvalósítása.

 

Az egyedi célokhoz kapcsolódó tervezett 6 intézkedés

 

Intézkedés

Intézkedés keretösszege (millió Ft)

Közösségi terek fejlesztése (ERFA)

40

Kossuth Lajos Művelődési Központ – belső terek felújítása (ERFA) –kulcsprojekt

79,3

Sportcélú eszköz és infrastrukturális fejlesztés (ERFA)

10

Kulturális célú közösségépítő programok infrastrukturális fejlesztése (ERFA)

10

Kulturális célú programok megvalósítása  (ESZA)

34,2

Közösségi és sportcélú programok megvalósítása (ESZA)

39,2

 

Jelen stratégia intézkedései keretében 2017-2020 között a Helyi Közösségnek lehetősége nyílik a helyi szereplők helyi igények mentén történő közvetlen támogatására, mely során az akciócsoportnak lehetősége lesz támogatni a más programokból méretük vagy korlátozott pénzügyi, szervezeti képességeik miatt kiszoruló helyi szereplőket, illetve támogatást nyújtani számukra abban az esetben, ha a helyi szereplők más programokból nem vagy csak korlátozottan támogathatóak, de a közösség számára társadalmi haszonnal járó céljaik és tevékenységeik vannak 

A HKFS keretében rendelkezésre több, mint 212,7 millió Ft-os forrást az akciócsoport infrastrukturális jellegű, illetve szoft jellegű programok, akciók támogatására használhatja fel 2:1 arányban az infrastrukturális fejlesztések és programok rendezvények javára.

Az akciócsoport a forrásfelhasználás során a célokhoz való illeszkedés kötelező feltételén túl előnyben kívánja részesíteni az alábbi szempontoknak megfelelő projektötleteket:

 

 az együttműködésen alapuló, a közösségek kapcsolati hálóinak erősítését és a közösségfejlesztést elősegítő projektek

-          innovatív, a városban újszerűnek számító megoldások alkalmazását tartalmazó projektötletek-

-          más (Európai uniós, központi költségvetési, magánerős) forrásból megvalósuló fejlesztésekhez, kiemelten gazdaságfejlesztéshez, turizmushoz közvetlenül kapcsolható szinergikus fejlesztések, programok-

-          hátrányos társadalmi csoportok bevonását szolgáló, igényeik kielégítésére szolgáló társadalmi befogadást erősítő programok-

-          környezeti fenntarthatóság szempontjait érvényesítő, a városi lakosság környezettudatosságát erősítő programok-

 

Az intézkedések eredményeként stratégia keretében elérendő számszerűsíthető eredmények:

 

 

 

Indikátor

Célérték 2020

A HKFS keretében megújított közösségi tereket rendszeresen igénybe vevő lakosság aránya (%, eredményindikátor)

(bázisérték: 0%

célérték: 15%)

A HKFS keretében megvalósított programokon részt vevők száma összesen (fő, eredményindikátor)

5000

Helyi, térségi, határon túli együttműködésben megvalósuló programok, akciók száma (db)

Eredményindikátor

2

Közösségi szinten irányított városi helyi közösségi fejlesztési stratégiával érintett települések lakosságszáma (fő, outputindikátor)

14 956 fő

A kormányzati, önkormányzati, ill. társadalmi partnerek vagy nem önkormányzati szervezetek által a HKFS keretében tervezett és végrehajtott programok száma (db, outputindikátor)

30

A HKFS keretében megújított közösségi terek száma (db, outputindikátor)

2

A HKFS keretében épített vagy renovált középületek (m2, outputindikátor)

950m2

A HKFS keretében létrehozott vagy helyreállított nyitott közösségi terek nagysága (m2, outputindikátor)

350m2

 

Megállapítható, hogy a cselekvési tervben szereplő intézkedések a megfogalmazott specifikus célok eléréséhez szükséges beavatkozások megvalósulását szolgálják, amelyek hozzájárulnak Sátoraljaújhely kulturális szolgáltatásainak fejlesztéséhez, a közösségi élet megerősítéséhez és a város gazdasági-turisztikai potenciáljának erősítéséhez.

A stratégia megvalósításáért felelős Helyi közösség 11 alapító taggal jött létre, biztosítva a helyi közszféra, civil szféra és gazdasági szféra képviseletét. A közösség stratégiai vezetését és működését a tagok alkotta Taggyűlés, valamint az Elnökség, a Felhívást Előkészítő Munkacsoport és Helyi Bíráló Bizottság biztosítja. Az operatív működést a munkaszervezet látja el, mely 4 fővel tervezett a stratégia 2017-2020 közötti megvalósítási időszakára. 

 

A teljes helyi közösségi fejlesztési stratégia elérhető itt.